Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar. Om du ikke finner svar på det du lurer på, er det bare å ta kontakt med oss!
FAQ
Hvor kan jeg kjøpe reservedeler?
Vi lagerfører alle elektroniske komponenter som hubber, motorer og sensorer.
Hvis du er på utkikk etter enkelte LEGO-elementer, bør du først se i den ekstra posen som fulgte med leveransen i for eksempel SPIKE Prime. Hvis du ikke finner det der, har vi lagerført reservedelsposer for enkelte elementer. Andre deler enn de som er inkludert i posene, kan bestilles direkte fra LEGO. Det enkleste er å skrive inn settnummeret, så får du opp bilder av alle elementene som er inkludert.
Ødelagte deler
Er det ødelagte deler i ditt nye LEGO Education sett? Da skal dette meldes inn direkte til LEGO Education.
Dette meldes inn her: https://www.lego.com/nb-no/service/replacement-parts/broken
Jeg tror batteriet til huben min er ødelagt. Hva bør jeg gjøre?
Kontroller at det er batteriet til huben din som er ødelagt ved å ta et batteri fra en annen hub og feilsøke. Når du har fastslått at batteriet er ødelagt, kan du bestille et nytt kostnadsfritt, så lenge garantiperioden på to år ikke er utløpt.
Du kan gjøre dette direkte fra LEGO Education ved å rapportere saken din her:
https://legoeducation.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/3/create/52
Hvis garantiperioden er utløpt, kan du kjøpe et nytt batteri direkte fra oss under tilbehør.
Det manglet deler i esken min ved levering. Hva skal jeg gjøre?
Det er veldig, veldig sjelden at deler mangler.
I nesten alle tilfeller når kunden kontakter oss, blir elementet funnet senere. Dobbeltsjekk all emballasje, gulvet osv. Det er ikke uvanlig at deler kan være gjemt inne i andre deler. Ikke minst kan små elementer gjemme seg i gummidekk! Hvis det fortsatt mangler deler ved levering, ta direkte kontakt med LEGO. De har velfungerende rutiner for dette, og er raske med å sende nye deler. Det er enkelt å fylle ut rapporteringsskjemaet. Vi i FIRST Scandinavia lagerfører ikke løse deler.
Meld inn manglende deler her:
https://www.lego.com/nb-no/service/replacement-parts/missing
Huben min lader ikke. Hva bør jeg gjøre?
Har huben vært lagret med tomt batteri i lang tid, typisk > 6 måneder? Da er det en risiko for at litium-ion-batteriet ikke kan lades lenger. Nesten alle moderne oppladbare batterier inneholder denne batteritypen. Det er en flott batteritype, men den har én svakhet: Oppbevar aldri et litium-ion-batteri over lengre tid uten å lade det opp først.
Se LEGOs vedlikeholdsråd:
Please note the following general recommendations on how to store lithium-ion batteries in order to maximize battery lifetime, such as those found in SPIKE Essential.
Store the battery at 15-25° C/ 59-78° F and 20-70% RH (relative humidity). For long-term storage separate battery from hub.
Charge battery every 6 months (minimum).
If the hub isn’t going to be used for an extended period, we suggest charging the battery before storing it. Storing the hub with a drained battery is not recommended.
https://education.lego.com/en-us/product-resources/45345-spike-essential-resource-page/troubleshooting/spike-essential-faqs/